Hoe maak je een abstract onderwerp als stroomkringen interessant voor tweedejaars pabo studenten? Antwoord: Met je handen natuurlijk! Collega Josina Koning en ik hebben de tweedejaars studenten van de PA van de Hanzehogeschool Groningen een “menselijke stroomkring” laten solderen. Solderen, dat lees je goed.
De stroomkring is precies dezelfde als in de Blinky-libelle zit, maar dan gesoldeerd op een plankje met punaises.
Waarom zou je studenten (of leerlingen) laten solderen?
Omdat studenten zelf iets maken waarvan ze niet hadden gedacht dat ze dat ooit zouden doen of kunnen! In een klokuur tijd had _iedereen_ een werkend apparaatje gebouwd. De voldoening bij de studenten was echt groot, ze waren trots op hun werkstuk en enthousiast over het vak. Daarmee hadden Josina en ik heel wat gewonnen!
Het apparaatje kunnen de studenten hun hele professionele leven gebruiken: Je kunt met een kring van twintig kinderen een “menselijke stroomkring” maken: Iedereen geeft elkaar een hand. Het lampje gaat branden als het eerste en laatste kind in de rij een contactje aanraken op het apparaatje. Als één kind in de kring zijn hand loslaat, gaat het lampje direct uit. Zo vergeet niemand meer dat stroom altijd in een kringetje loopt!
Categorieën: Nieuws
Lijkt me leuk om ook voor collega instructeurs te doen bij de EHBO herhalingsles
Heeft u hier gedetailleerde info over?